czwartek, 19 kwietnia 2018

Po prostu muzyka

W tle słychać łagodne uderzanie w klawisze pianina. Mojego ulubionego instrumentu, który każdą minutę potrafi zaczarować w chwilę radości unoszonej skrzydłami wyobraźni. Oczami duszy wędruję wtedy w miejsca nieznane jeszcze ciału. Nie wiem, czy ktoś już tę prawdę odkrył, ale dzięki muzyce człowiek może w sposób niewyjaśniony dotknąć skrawka nieba, by zaraz kiedy zakończą wybrzmiewać jej nuty mógł powrócić do zwykłej codzienności.

Dlaczego muzyka stanowi niczym nieopisany fenomen? Może dlatego, że jak każda forma sztuki ma stanowić przekaz określający prawdę. Oczywiście należałoby w tym miejscu dokonać rozdzielenia na prawdziwą sztukę i na zwykły kicz. Jak odróżnić jedno od drugiego? Kicz "odmóżdża", czyli zwalnia odbiorcę z myślenia, ale poza tym niczego nie wnosi w jego życie prócz zmarnowanego czasu. Artysta to ktoś, kto pragnie wpływać na swojego odbiorcę, oczywiście w sposób naturalny i subtelny. Uspokajać go w chwilach życiowej burzy. Dodawać nadziei kiedy jest jej potrzeba. Przede wszystkim uwrażliwiać na piękno otaczającego świata, oraz uczyć jego harmonii.

Prawda jest jednak w tym wszystkim najważniejsza. Jeśli artysta jest zafałszowany, a tworzy dla szeroko pojętej komercji, to choćby zyskał fortunę, to i tak pozostanie najuboższym człowiekiem świata.

K. M.

J 6, 44-51

Słowa Ewangelii według Świętego Jana
Jezus powiedział do ludu:
«Nikt nie może przyjść do Mnie, jeżeli go nie pociągnie Ojciec, który Mnie posłał; Ja zaś wskrzeszę go w dniu ostatecznym. Napisane jest u Proroków: „Oni wszyscy będą uczniami Boga”. Każdy, kto od Ojca usłyszał i przyjął naukę, przyjdzie do Mnie. Nie znaczy to, aby ktokolwiek widział Ojca; jedynie Ten, który jest od Boga, widział Ojca. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Kto we Mnie wierzy, ma życie wieczne.
Ja jestem chlebem życia. Ojcowie wasi jedli mannę na pustyni i pomarli. To jest chleb, który z nieba zstępuje: Kto go je, nie umrze. Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli ktoś spożywa ten chleb, będzie żył na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje Ciało, wydane za życie świata».

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Współczesny Adam kontra uczeń

  Po jakich słowach rozpoznać współczesnego Adama?  - To nie moja wina! Ja planowałem inaczej. Przecież wszyscy tak robią, a po za tym to ...